Informatii si comenzi:   | 0723615002 | Solicita oferta

Blog

Diferențele dintre farurile existente pe piață

Diferențele dintre farurile existente pe piață
  • Postat in data de: 22-04-2019
  • De: StoAuto.ro
  • Nu exista comentarii

Orice șofer a condus măcar o dată noaptea. Pentru ca această activitate să se desfășoare în siguranță, o mașină are nevoie de faruri. Varietatea lor este uimitoare, fiecare având avantaje și dezavantaje. Cert este că luminile folosite de mașini au evoluat substanțial de la becurile cu filament din tungsten și înlocuirea lor cu lămpile cu halogen la începutul anilor ’60. Acestea au setat standardul până la începutul anilor ’90, când BMW a introdus farurile cu xenon și apoi, 13 ani mai târziu, când farurile cu LED-uri au fost folosite de către AUDI.

În ziua de azi, cele mai folosite tipuri de faruri pentru mașini sunt încă cele cu halogen, dar acest lucru se va schimba în curând, tehnologiile noi precum farurile cu LED sau farurile cu LASER urmând să preia ștafeta. Dar înainte de a intra în detalii, este bine să cunoașteți câteva aspecte despre faruri în general.

Componente ce pot fi întâlnite în alcătuirea unui far

· Carcasa – aceasta are rolul de a menține la un loc toate componentele farurilor, de a ajuta la montarea pe mașină, de a proteja împotriva factorilor externi (ex.: umiditate, căldură, etc.), etc. În general, materialul folosit la confecționarea carcaselor este plasticul.

· Reflectoarele – scopul principal al reflectorului este de a capta cea mai mare parte a fluxului luminos radiat de bec și de a-l redirecționa către drum. Există diferite tipuri de sisteme reflectoare pentru a permite fabricanților să îndeplinească aceeași cerință cât se poate de eficient.

În timp ce, cu câțiva ani în urmă, pentru majoritatea reflectoarelor erau utilizate foi din oțel, cerințele din ziua de azi, cum ar fi rapiditatea producției, designul, greutatea si calitatea, au condus la utilizarea în principal a materialelor plastice în componența acestora. Plasticul permite producătorilor să realizeze faruri cu mai multe compartimente. Ulterior, reflectoarele sunt acoperite cu diverse substanțe pentru a atinge calitatea dorită. În cazul farurilor ce emană multă căldură, reflectoarele mai pot utiliza aluminiu sau magneziu.

· Modulele de proiecție – datorită fluxului luminos și a traiectoriei de proiecție bine delimitate, modulele de proiecție sunt utilizate cu precădere în farurile moderne. Mulțumită diferitelor dimensiuni disponibile, funcțiilor de iluminare și posibilităților de instalare, aceste module pot fi utilizate pentru o gamă largă de faruri.

· Protecția farurilor – această componentă are anumite elemente de dispersie optică ce ajută la devierea luminii, împrăștierea sau focalizarea fluxului luminos colectat de către reflector, astfel încât să se producă o distribuție luminoasă corespunzătoare. Există și protecții ce nu au astfel de elemente de dispersie optică și au doar rolul de a proteja componentele interioare de elementele din exterior.

Cele mai populare 3 tipuri de faruri

1. Halogen

Farurile cu halogen sunt o îmbunătățire față de cele ce utilizau becuri incandescente. Ele sunt standardul zilelor noastre, fiind produse cu costuri minime și având un preț final mai mic. Farurile cu halogen utilizează o combinație de gaze de iod și brom, prevenind deteriorarea rapida a filamentului de tungsten. Un alt aspect al acestor lumini este faptul că produc foarte multă căldură (datorită electricității ce trece prin filament), făcând dificilă mânuirea lor. Chiar și cele mai mici imperfecțiuni sau umezeala pot afecta comportamentul luminilor.

Avantaje – costuri de producție relativ mici (prețul este scăzut în comparație cu restul).

Dezavantaje – luminozitatea acestor este mică (aproximativ 1.500 lumeni), însemnând o vizibilitate mai mică pe distanțe mai mari.

2. Xenon

Farurile cu xenon nu utilizează un filament metalic pentru a produce lumină. Aceste lumini formează un arc de înaltă tensiune între 2 electrozi. Pe măsură ce gazul din interiorul becului se aprinde, o lumină strălucitoare, albă/albastră este produsă. Procesul menționat anterior creează mult mai puțină căldură decât în cazul luminilor cu halogen. Totuși, pentru ca aceste faruri să ajungă la luminozitate maximă, au nevoie de timp pentru a se încălzi. După ce acestea au ajuns la temperatura optimă, pot fi destul de luminoase, unele țări considerându-le chiar prea luminoase pentru a putea fi utilizate.

Avantaje – foarte luminoase (aproximativ 3.000 lumeni) și o durată de viață de aprox. 2.000 de ore.

Dezavantaje – pot fi destul de costisitoare și, din cauza luminozității, pot fi iritante pentru restul participanților la trafic.

3. LED

Farurile cu LED (Light Emitting Diode) sunt foarte populare la mașinile mai noi. Aceste lumini funcționează prin convertirea energiei electrice în lumină cu ajutorul unor diode din interiorul farurilor. Procesul este numit electroluminescență. De asemenea, acest proces este mai eficient din punct de vedere al consumului, comparativ cu luminile cu halogen, și emite mult mai puțină (sau chiar deloc) căldură. De aceea, lumile LED sunt mult mai durabile, comparativ cu alternativele clasice.

Farurile cu LED au un cost mai ridicat, dar durata de viață și intensitatea luminii justifica diferența de preț. Vizibilitate este și ea îmbunătățită, iar lumina este ușor de tolerat de către ceilalți participanți la trafic.

Avantaje – foarte luminoase (variază între 4.000 și 12.000 lumeni), sunt foarte eficiente din punct de vedere al consumului și temperatura culorii (6.000K) le face ușor de tolerat pentru ceilalți participanți.

Dezavantaje – mai costisitoare decât alte variante.

Așadar, cele 3 tipuri de faruri menționate anterior sunt cele mai populare opțiuni de pe piață. Totuși, companii mari precum BMW lucrează pentru a oferi faruri cu LASER. La momentul actual, tehnologia necesară este costisitoare și poate fi utilizată doar pentru faza lungă. Luminile LED par a fi cea mai bună variantă dintre toate, chiar dacă sunt mai scumpe decât celelalte tipuri, oferind o mai bună vizibilitate, un consum mai mic și siguranța șofatului pe timp de noapte.

Scrie o recenzie

* Campurile marcate cu * sunt obligatorii